h1

coretan neuron 1

January 4, 2010

~sekolah saya yang pertama & terakhir~

BismiLLAHi Ar-Rahmani Ar-Rahim

Oleh sebab ramai yang mendekat-dekatkan diri saya supaya buat post baharu…maka saya pun tergerakla hati untuk buat post baharu. (ayat b.Melayu tulen. eheh~). Memang menjadi kebiasaan bebudak lepasan SPM untuk membuat post baharu tentang sekolah-sekolah mereka. (well saya ade jumpe 10++ yg buat post begini. sigh ihi…….jadi saya pon buat tapi bukan meniru.sekian)

Sekolah di atas saya menginap selama 2 tahun hendakNYA. Tapi bangunan di sebelahnya saya telah menginap selama 9 tahun (maaf.Gamba tiada dalam post). Fuh~ memang lama saya menginap di sini. Sampai saya pon x percaya.

Mula masuk sekolah ini semasa 1999, masa ni hendak menginjak ke darjah satu. Ketika itu saya baru (mungkin) pindah dari Melaka…ke baru balik dari Melaka? Terus pergi ke kg sg tangkas untuk menghadapi ujian (xm ^_~) untuk kemasukan ke darjah satu. Saya ingat lagi..masa tu penguji dia mlm Satading (thanks mlm!) uhu~ Dapat kertas soalan..erk! Apakah ini soalannye? huh! Selamat saye belajar sedikit di tadika, xdelah terlopong ternganga macam org tidak tahu apa2.

“Soalan satu: Padankan soalan dengan jawapan yang betul”

“Soalan dua: Isi tempat kosong dengan jawapan yang betul”

“Soalan tiga: Baca surah 3 Qul”

ihi..Saya dapat jawab dengan bangganye. Itu pun sebab saya mmg setiap mlm mak saya yang baik itu suruh buat hafazan. Kalau idak? anda tahu ape terjadi. eheh~AlhamduliLLAH saya dapat masuk ke sekolah itu.

Hari pertama sekolah, saya lihat ramai org (budak darjah satu khasnya) menangis sebab parents dorg tinggal-tinggalkan. Tapi mlmh kate saya pelik sbb x menangis. Saya: apekah? bes ape pegi sekolah..jumpe kawan baru, jumpe cikgu baru (bermasalah mungkin) bes ape! Kenapa kene menangis? Jadi saya menjadi pelik. Saya suke sekolah masa itu..sehingga darjah 5.

Darjah 6 adalah kemuncak kejahiliyyahan saya. Huh~ ( x perlu diceritakan..hanya org tertentu yg tahu) mmemang jahil saya teserlah sangat sewaktu itu. Entah kenapa saya lebih suka MEREKA drpd MEREKA. Dan waktu itu saya mmg bergaduh besar dengan kawan baik saya sekarang.. (Namanya x perlulah disebut..nanti dia segan.ihi~) .Pergaduhan besar saya dengan lelaki juga terletus. Sehingga diseret masuk ke bilik muallim. Dan di ‘otakbasuh’ oleh mlm2. Dan ramai juga mlm2 yang melihatnya.. huhu~ mlm saya kata:

“Awak kan pengawas..kenapa buat camni?”

“Entah.” -saya

memang jelas lagi xmalu saya kata..saya menjadi pengawas hanya kerana kepopularan saya (Maaf saya x bermaksud nak mencapap) tapi betul. Entah kenapa neuron saya x menyuruh saya berdedikasi dengan setiap amalan saya. Ke saya ada masalah hati yang amat teruk ( saya sudah tahu mengapa). Sungguh saya x tahu ape sudah terjadi pada diri saya dan untuk apa saya sekolah di situ dan untuk siapa. Sungguh..matlamat saya x jelas masa itu.

Menjadi kemuncaknya saya xsuka benci akan sekolah saya itu ialah pabila saya mendengar org tertentu memecat mlm2 kesayangan saya masa saya darjah 6. how dare them! (pada masa itu sahaja) Saya rasa mengapa mereka perlu buat begitu? mlm2 itulah yang bnyk membantu tarbiah di sekolah itu. huh! xtahu mengapa saya jadi bengang dan sakit hati serta menguatkan jiwa saya untuk pindah ke sekolah lain. Malangnya x boleh.

Masuk tingkatan 1, perasaan benci saya masih ada! Saya x tahu kenapa sakitnya hati saya pada masa itu. Sungguh saya banyak bersalah kepada sekolah. Maafkan saya. Pernah saya brainstorm untuk menjatuhkan sekolah itu.. (jahatkan saya) pasti anda x percaya. tapi rencana itu x jadi kerana ramai org yang saya sayangi di situ. Syukur ada mereka. Jelasnya saya msih keliru matlamat saya berada di sana.

Tingkatan dua. Saya jadi ‘baik’ sedikit as in baiklah ( saya x perasan) dan saya mengalami jiwa kacau masa ini dan krisis identiti. lagi sekali saya ulang.. Entah kenapa~? jelasnya saya keliru matlamat saya di sana. Tapi mlm n mlmh banyak kata : saya behave ( ^_^ ) HamdaLLAH.

Nah. Tingkatan tiga waktu kemuncak sekali lagi. Jiwa kacau sekali lagi. Masalah darjah 6 kembali lagi. saya dan kawan baik saya bergaduh dalam hati tapi x diisytiharkan. Selamat. Tapi jelasnya masa ini saya buat kerja berdasarkan apa org kata dan fikir apa org akan kata. Walaupun dalam usrah/sppm kata nak buat baik ni jgn tunggu org gerakkan dan jgn fikir apa org lain kata. Nanti payah. Entah..  saya kan keliru matlamat saya masa itu dan saya rasa saya x cuba langsung nak fikir apa matlamat saya. Dan sekali lagi saya jiwa kacau apabila saya terpilih ke mukhayyam (daurah nuqaba’  1) dan program inilah bermula segala kejadian x ingin saya hadapi dengan kawan baik saya yang seorang lagi. Apa yang saya tahu saya pergi program ini sebab suka-suka bukannya saya faham apa program ini nak sebenarnya. Sungguh saya keliru ketika itu. Waktu pengisian pun bukannya saya terisi saya fikir benda lain.

Tingkatan 4. Jiwa kacau teruk lagi dengan kawan baik saya yang ke-2 itu. Lagi teruk apabila saya pindah ke kelas sains tulen. Kerana kawan baik saya itu menganggap saya budak MK-1 dan jangan kacau! Sungguh la saya x faham. Bukan itu sahaja yang buat saya pening~ Lagi satu saya terkejut ialah saya menjadi naqibah untuk budak form 1 dan saya pegang sorang-sorang. Lagilah kawan baik saya yg ke-2 itu panas hati dan akhirnya kami mcm langsung x pernah berkenalan. Sedih saya jadinya..langsung saya rasa tawar hati untuk menjadi naqibah. Namun hamdaLLAH, DIA abgi saya sokongan yang labih besar drpd tembok besar cina. Terima kasih kepada mereka ( 4 tufail n mlmh ros n mlm ‘aqib) mereka kata… dalam kita perbaiki org lain kita perbaiki diri sekali. bila kita suruh adik usrah kita qiyam, kita bangun qiyam sekali dan sentiasa ‘keep in touch’ dengan mereka ( saya x tahu mengapa mereka gelak) ok! saya faham sekarang kerja saya dan matlamat yang saya nak bawa sudah semakin jelas. Hamdallah.

Tingkatan 5. Tahun genting bg semua org yg nak SPM!! Tapi saya boleh lagi buat x tahu sahaja mcm saya ni muda lagi. eheh~ Tahun ini juga banyak penat! kerana ada org lantik saya jadi mpp. Dan tahun ini juga banyak mengalirkan air mata kerana asik pening kepala tapi saya ada sokongan yg luar biasa ( terima kasih kepada nqbah saya, mpp sekalian) akhirnya saya berjaya mengharungi ujian ini. Terima kasih ALLAH!

Sudahnya, hidup saya di sekolah ini adalah amat berbeza dan saya rasa saya bertuah walaupun saya pernah xsuka akan sekolah ini, namun di sekolah inilah saya banyak belajar tentang kehidupan saya sebagai seorg muslim yang mu’min. Doakan saya! Terima kasih kepada parent saya yang banyak berkorban harta (sekolah swasta bnyk pakai duit ^_~ ) dan semua yang mengenali saya. Sungguhnya saya tidak mengalami proses tarbiah seumpama ini di tempat lain. walaupun x sempurna tapi berpuas hati. Mana ada yg sempurna melainkan DIA. Kepada mereka yg x mahu bersekolah itu ( saya pernah rasa ini juga) bila awak tinggalkan sekolah rasa pelik because school is cool beb! Betul saya kata . Manfaatkan masa awak semua di sekolah sebab suasana begitu x de kat tempat lain. Saya sendiri rasa macam pelik bila pergi sekolah tadi. Rasa mcm nak ikut sekolah balik. School is cool~ Nah saya bg gmba~

aktiviti besar yg pertama saya semasa f5

Jamboree indonesia semasa saya f4

ribut melanda semasa saya pekse physics

KRSM

Inshallah mereka yg menbangunkan islam nanti

nahla saya bg gamba hannah satu

Maaf post ini panjang. Jika ada sebarang kesalahan ejaan maaf. Sebarang kesulitan adalah amat dikesali.

Terima kasih!

Advertisements

4 comments

  1. Salam’alaiki..
    Huh,bila sy baca…saya turut terimbau balik. Kenangan pahit deyh waktu darjah 6,kte satu geng..astaghfiruLLAH..minta maaf krn tlh membuat awk jdi x baek dan nakal!:(

    AlhamduliLLAH,..masa makin berlalu,mkin matang dan harapnya iman jua bertambah.AlhamduliLLAH..segala dan semuanya dariNYA.
    Kadang-kadang kenangan pahit dulu ada klbhan..mengajar kita di masa sekarang dan masa hdpn.AlhamduliLLAH..

    Apa pon,sntiasa bawa Allah bersama dalam hidup shingga kita bertemu DIA di Syurga,insyaAllah.
    Buang yg keruh,ambil yang jernih.;)

    Nice post!
    *terasa cam nak buat lak~ahha.
    Wassalam


    • eheh~
      bukan awak yg buai kite jadi jahat la..
      diri sendiri yg x nak jadi baik.


  2. salam’alayk..
    apesal la tukar eh?
    yg lama lg lawa…gi tukar yg lagi lawa la layout die
    heh..wat pe cuti2 ni?
    lama kite tak sembang ek?
    k, see ya soon! my cousin~
    heh,jgn lupa sampaikan salam peluk cium untuk my anak buah hannah balqis ye? ehehe..


    • huhu..
      yg lame tu kat blogspot maa..
      ini kat wordpress.com maa.
      wordpress ini gedik sikit.
      baru ahad lepas ur anak buah hannah balqis balik,
      rambut die da ade, gigi die da membesar,
      tapi die makin meringan.
      huhu.
      kau x pegi ke kader du’at?



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: